I de neste tre ukene har vi utplassering hos en bedrift, så derfor skal jeg
skrive et nytt innlegg for hver dag der jeg forteller om hva jeg har gjort og
hva jeg har lært. Jeg skal være utplassert hos Office Center Hønefoss (OCH),
som er en bedrift i Hønefoss som driver med IT, med hovedfokus på utstyr for
kontor som skrivere, servere, data etc. Servere er også en stor del av
bedriften, for de overvåker nesten 200 servere for kundene overalt i Buskerud.
I dag var da min aller første dag i utplassering hos Office Center,
så dagen
startet naturligvis med å møte kontaktperson, som da viste meg rundt i kontorene for å se
på de forskjellige avdelingene, og hilst på alle de forskjellige ansatte
som
jeg skulle jobbe med etterhvert. Av avdelinger er det blant annet
support, salg, drift (de som drar ut og hjelper kunden), i tillegg til
de som kun følger med på servene. Selv om arbeidsdagen var fra 08:00 til
16:00, så ble dette riktignok en meget ganske stille dag
der jeg skulle gjøre svært lite, for i dag skulle jeg bare sitte sammen
med
support avdelingen og observere mens de tok imot telefoner fra kunder
som trengte hjelp med
diverse. Problemene gikk blant annet ut på treg PC pga. overbelastet
server,
problemer med mail, og om det var VPN som skapte problemer for en annen
server.
Dette gjorde også at jeg fikk se hvordan man faktisk kan få bruk for
ting vi
har lært i klassen, slik som virtualisering av servere (ha en fysisk PC
og
lagre mange virtuelle PCer og servere på den), overvåkning av serverne, i
tillegg til hvordan man kan bruke Team Veiwer og Remote Desktop mens man
kommuniserer med brukeren på telefon for å løse et problem. I dag så jeg også en
del nye
ting, slik som hvordan de ansatte i en
bedrift må loggføre hver detalj
av en
sak når de er ferdig med den, i tillegg til at man faktisk må skrive
årsaken
for hvorfor man slår av en Windows 2008 server. Det var også et
strømbrudd i
dag tidlig der en server måtte få hjelp av en UPS for å slå seg av, og
slike
ting har blitt nevnt en del ganger i klassen. På slutten av dagen ble
det også en del jobb med å hjelpe en bruker med å flytte alle filer fra
sin normale bruker over til en ny domenebruker.
Dette
var egentlig alt jeg gjorde i dag, men senere skal jeg blant
annet ut og hjelpe kundene. Så jeg ser frem til resten av disse
tre ukene der jeg skal prøve å lære mest mulig, i tillegg til å få et
godt
innblikk i hvordan de tingene vi lærer på skolen kan bli brukt i ekte
arbeid. Av ting jeg kan lære i disse tre ukene tror jeg at kan lære å
bli bedre ved behandling av kunder og lære å bli mer servicerettet, i
tillegg tror jeg at jeg kan lære mer om diverse ting en bedrift gjør
utenom det jeg allerede har lært.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar