mandag 30. januar 2012

Utplasseringslogg - Dag 1

I de neste tre ukene har vi utplassering hos en bedrift, så derfor skal jeg skrive et nytt innlegg for hver dag der jeg forteller om hva jeg har gjort og hva jeg har lært. Jeg skal være utplassert hos Office Center Hønefoss (OCH), som er en bedrift i Hønefoss som driver med IT, med hovedfokus på utstyr for kontor som skrivere, servere, data etc. Servere er også en stor del av bedriften, for de overvåker nesten 200 servere for kundene overalt i Buskerud.

I dag var da min aller første dag i utplassering hos Office Center, så dagen startet naturligvis med å møte kontaktperson, som da viste meg rundt i kontorene for å se på de forskjellige avdelingene, og hilst på alle de forskjellige ansatte som jeg skulle jobbe med etterhvert. Av avdelinger er det blant annet support, salg, drift (de som drar ut og hjelper kunden), i tillegg til de som kun følger med på servene. Selv om arbeidsdagen var fra 08:00 til 16:00, så ble dette riktignok en meget ganske stille dag der jeg skulle gjøre svært lite, for i dag skulle jeg bare sitte sammen med support avdelingen og observere mens de tok imot telefoner fra kunder som trengte hjelp med diverse. Problemene gikk blant annet ut på treg PC pga. overbelastet server, problemer med mail, og om det var VPN som skapte problemer for en annen server.

Dette gjorde også at jeg fikk se hvordan man faktisk kan få bruk for ting vi har lært i klassen, slik som virtualisering av servere (ha en fysisk PC og lagre mange virtuelle PCer og servere på den), overvåkning av serverne, i tillegg til hvordan man kan bruke Team Veiwer og Remote Desktop mens man kommuniserer med brukeren på telefon for å løse et problem. I dag så jeg også en del nye ting, slik som hvordan de ansatte i en
bedrift må loggføre hver detalj av en sak når de er ferdig med den, i tillegg til at man faktisk må skrive årsaken for hvorfor man slår av en Windows 2008 server. Det var også et strømbrudd i dag tidlig der en server måtte få hjelp av en UPS for å slå seg av, og slike ting har blitt nevnt en del ganger i klassen. På slutten av dagen ble det også en del jobb med å hjelpe en bruker med å flytte alle filer fra sin normale bruker over til en ny domenebruker.

Dette var egentlig alt jeg gjorde i dag, men senere skal jeg blant annet ut og hjelpe kundene. Så jeg ser frem til resten av disse tre ukene der jeg skal prøve å lære mest mulig, i tillegg til å få et godt innblikk i hvordan de tingene vi lærer på skolen kan bli brukt i ekte arbeid. Av ting jeg kan lære i disse tre ukene tror jeg at kan lære å bli bedre ved behandling av kunder og lære å bli mer servicerettet, i tillegg tror jeg at jeg kan lære mer om diverse ting en bedrift gjør utenom det jeg allerede har lært.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar