Etter oppmøte torsdags morgen skulle jeg egentlig bli med i ukas
driftsmøte der de diskuterer saker som fremtidige planer og har en
oppsummering av uka som gikk. Men fordi det var mange som ikke møtte opp
ble det dermed avlyst. Jeg ble dermed med dagens kontaktperson ned til
et serverrom for å bytte ut en død UPS med en ny en. Serverne i dette
rommet så mer ut som slike servere man forventer å se, nemlig store
svarte racks der alt av svitsjer, servere, UPSer og skjermer står, i
tillegg var det også veldig kjølig ifra ventilasjonsanleggene der. Pga taushetsplikt og sikkerhet har jeg ikke lov til å publisere bilder av serverne.
Det å bytte selve UPSen var noe jeg ikke ble med på, men jeg
fulgte godt med og prøvde å få med meg så mye som mulig. I UPSen satt de også inn et managment card, som er et kort man setter i en UPS
slik at man kan konfigurere den til å sende en mail til et antall
adresser hvis det skulle komme et strømbrudd slik at serveren må slås av.
Dette kortet virket igrunn litt tungvindt å sette opp, for det var
vanskelig å finne noe informasjon om default IP slik at man kan få
tilgang til å få den i gang. De fikk det til slutt til, men det krevde
en restart av serven som førte til at både internett og telefon forsvant
fra den avdelingen som var tilkoblet serven.
Deretter kjørte vi til Jevnaker for å konfigurere serversystemet
dems, noe som kontaktpersonen allerede hadde begynt på på tirsdag. Det dette
gikk ut på var å sette opp en server for Trend Micro Office Scan
antivirus, en for spamfilter for mail, en for backup, og et par andre. Disse
skulle legges over i en større server. ScanMail skulle også legges inn, dette er et program som scanner både innkommende og utgående e-post for virus, og det gir og en rapport om hvor mye den har scannet og hvor mye den har funnet.
Som sagt hadde han allerede
begynt på det, men han var ikke helt ferdig med det enda, så jeg fikk se
hva han hadde gjort så langt. Underveis forklarte han meg også hva han
gjorde, og hvis han fikk et problem forklarte han hva problemet var,
hvorfor det var der, og enten hva som ville, eller muligens kunne løse
det.
De typiske feilene man får når man oppretter og flytter servere
på denne måten er at det er vanlig å ikke klare å kommunisere på grunn
av feil i IP-adressene, i tillegg hender det man må konfigurere portene,
f.eks la ting gå igjennom port 8080 istedenfor default porten. Brannmuren
og policies må man også passe på, for det skapte noen få problemer i
dag. I tillegg var det også et problem med at en av serverne kjørte en
gammel versjon av Windows 2000 server, så antivirus programmet fungerte
ikke på den, så hele denne serven måtte flyttes over.
Det var
begrenset for jeg forsto siden jeg aldri har gjort noe lignende før, så det var en del begreper og slikt jeg aldri
hadde hørt før, men etterhvert skjønte jeg en del og jeg fikk egentlig
litt lyst til å lære meg det selv. Her brukte man også remote desktop og
virtualisering via VMware, i tillegg til batch script for lettere overføring, så dette var enda et emne der slike
funksjoner kommer til nytte. Merk at dette var systemet for kommunen, så
det er et ganske så stort system som skal brukes av et stort antall klienter, så det skal helst fungere optimalt slik at ingen klienter skal få noen problemer.
I dag vil jeg si at jeg har lært noe, slik som at management card i UPSer er ganske kjekke for å varsle om strømbrudd, i tillegg til at jeg har lært litt om forskjellige måter man kan få flere servere til å danne et slags system som jeg fortalte om med backup servere, e-post filter og antivirus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar